Analisis Filem  

Posted by WaN_IkRaM in

"From Paris With Love" dibintangi oleh John Travolta dan Rhys Meyers merupakan filem tentang terrorist Pakistan yang ingin melakukan pengeboman pada sebuah Summit di Paris. Tetapi, jika sahabat menonton filem ini, ianya secara jelas MENGHINA ISLAM dengan menyogokkan dan memomokkan bahawa Islam itu adalah agama terrorisme.

Dengan tujuan untuk menyemarakkan ISLAMOPHOBIA dikalangan penonton, filem ini cuba menunjukkan doktrin ajaran Islam (berdasarkan fahaman yang cuba diputarbelitkan oleh filem berkenaan daripada ajaran Islam yang sebenar) iaitu tujuan dan maksud hidup apabila sudah memeluk agama Islam.

Beberapa perkara yang ingin ditonjolkan di dalam filem tersebut tentang Islam iaitu :

1) Agama Islam merupakan agama Terrorisme, yang sentiasa mencari jalan untuk membunuh manusia yang beragama selain Islam. Sanggup mati walau diberi peluang untuk hidup. Umat Islam pula umat yang sentiasa menginginkan pengeboman, pembunuhan dan sebagainya.

2) Cuba memberi peringatan kepada NON MUSLIM bahawa sesiapa yang memeluk agama Islam, mereka akan mengerti satu tujuan dalam hidup iaitu dengan menolong membunuh dan mengebom manusia. Berani mati pula seolah-olah merupakan ajaran utama di dalam Islam.

maksudnya filem ini cuba menyebarluaskan salahfaham terhadap agama Islam kepada mereka yang ingin memeluk agama Islam, yang tidak mengenali agama Islam, dan yang baru cuba mengenali dan mempelajari Islam dan sebagainya lagi. Dan Penulis boleh mengatakan dengan pasti bahawa inilah tujuan sebenar filem ini.

Penulis tidak pasti mengapa filem ini tidak diharamkan kerana ianya jelas menghina Islam. Diselitkan dengan berbagai-bagai aksi yang begitu hebat, filem ini cuba menarik perhatian penonton untuk menonton aksi-aksi nya itu, namun samada secara langsung atau tidak langsung, mengajak penonton untuk "mempelajari" apakah Islam (dalam kacamata Barat).

This entry was posted on Sunday, March 14, 2010 at 1:37 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment