Nisfu Syaaban  

Posted by WaN_IkRaM in ,

Nisfu Syaaban bermaksud 15hb Syaaban. Tarikh ini merupakan tarikh yang mulia di kalangan umat Islam. Mengikut amalan masyarakat setempat di Malaysia, pada malam nisfu Syaaban ini akan dibacakan surah Yaasiin sebanyak 3 kali dengan hajat masing-masing.

Di dalam Islam, berpuasa pada 15 Syaaban ini adalah merupakan amalan yang tidak pernah dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w. Walaubagaimanapun, menurut ahli Hadis, Rasulullah s.a.w. ingin sekali melakukan amalan berpuasa ini.

Hadis yang masyhur yang kita sentiasa dengar ialah yang menyatakan bahawa apabila Rasulullah mengetahui bahawa amalan golongan Yahudi dan Nasrani pada Nisfu Syaaban adalah berpuasa, maka Rasulullah s.a.w. membenarkan umat Islam pada ketika itu untuk turut sama berpuasa pada tarikh ini bahkan Umat Islam lebih-lebih lagi layak untuk berpuasa pada tarikh ini. Akan tetapi Rasulullah menambah lagi, untuk membezakan amalan umat Islam dengan amalan golongan Yahudi ini, maka jika ingin berpuasa pada 15 Syaaban, perlu juga berpuasa sama ada pada 16 Syaaban atau 14 Syaaban.

Maksudnya, umat Islam di dalam berpuasa pada 15 Syaaban ini, perlu berpuasa selama 2 hari.

Malam Nisfu Syaaban juga adalah merupakan di antara 5 malam yang Allah buka hijab dengan maksud bahawa pada malan ini adalah merupakan malam yang mana Allah menerima doa hamba-hambaNya secara terus.

This entry was posted on Friday, August 7, 2009 at 3:16 PM and is filed under , . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment