Ekspedisi Pencarian Cinta  

Posted by WaN_IkRaM in



Tidakkah kita sedar bahawa tatkala kita mengharapkan sesuatu yg dipanggil cinta hadir di dalam hidup kita, sebenarnya cinta itu telah pun kita dapatkan..

Tidakkah kita sedar bahawa ketika kita sunyi dan menginginkan teman, kita sudah pun ditemani...

Tatkala tiada siapa disekeliling kita, tiada siapa pedulikan kita, Dia tetap setia bersama kita..

Bahkan tatkala kita melupakanNya, Dia sentiasa mengingati kita, Dalam keadaan kita tidak sedar dan lupa dan tidak mengendahkanNya, Dia masih lagi memberikan pemberian dan nikmatNya kepada kita..maka katakan lah wahai manusia, siapa yang kamu cintai? Dan siapa sebenarnya yang amat2 mencintaimu? Manusia atau Penciptamu...?



"barangsiapa yg tidak mengikuti sunnahku, maka dia bkn dari kalangan ku dan antara sunnahku ialah berkahwin"..kata nabi.

Cinta Allah itu merupakan tujuan dan matlamat utama manusia, tatkala Ibrahim diperintahkan utk menyembelih Ismail, mengapa dengan rela hati mereka berdua redha? Ianya adalah untuk menunjukkan bahawa Allah itu yg pertama untuk dicintai dan diagungkan.

Adakah Allah kata jgn cintakan anakmu wahai ibrahim, hanya aku yang kau patut cintai? Tidak, bukan itu yang Allah suruh, tetapi martabat cinta kepada manusia itu tidak boleh melebihi cinta kepada Allah dan rasulnya, inilah ruh kisah ini.

Tetapi persoalan yang utama ialah:
1. Di mana cinta kita letakkan?
2. Siapa cinta kita yang paling utama sekali?
3. Apa yang sudah kita lakukan untuk cinta kita?

Bagi persoalan pertama, Islam tidak melarang kita utk bercinta sesama makhluk kerana itu adalah fitrah manusia yang dijadikan Allah sejak Adam dan Hawa lagi. Jika langsung tiada cinta kepada manusia, hanya kepada Allah semata-mata, maka kita sudah melampaui batas dan Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.

Bagi persoalan kedua, ramai yang masih ragu, keliru dan buntu mencari-cari siapa yang mereka cintakan, siapa yang sebenarnya menyintai mereka. Tetapi jika kita bukakan ekspedisi cinta kepada mereka, barulah mereka sedar hakikat sebenar siapa yang sepatutnya dicintai dan siapa yang menyintai mereka seluruh kehidupan mereka.

Bagi persoalan ketiga pula, setelah kita menyedari hakikat cinta yang sebenar, sudah pasti tidak akan terjadi kes bunuh diri, membunuh orang lain, kecewa berpanjangan, putus asa pada hidup hanya semata-mata tidak mendapatkan cinta manusia. Malah manusia pasti akan mencari jalan sebenar untuk mencapai cinta dan akhirnya menjadi seorang yang tidak takut kepada mati, kerana Mati Adalah Syarat Bertemu Cinta. Maka apa yang akan dilakukan oleh manusia? Sudah tentu cara yang diredhai Allah.


Hidup ini pasti indah jika disulami cinta. Jika cinta dan pertemuan sesama manusia dan makhluk itu adalah antara nikmat yang terindah di atas bumi ini, bayangkan betapa nikmatnya bertemu dan berjumpa dengan Pencipta nikmat cinta itu sendiri.
Renung-renungkanlah kehidupan cinta kita sekarang...


This entry was posted on Tuesday, January 12, 2010 at 5:03 PM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment